Vad innebär nöjesläsning för dig?

Jag studerar litteratur och det blir lätt att man börjar analysera och dissekera allt ner i minsta detalj. Därför tycker i alla fall jag att det kan vara skönt att ibland bara läsa för ”nöjes skull”. Att inte nödvändigtvis, på död och pina, behöva förhålla sig kritisk till en text, att inte se texten genom genusglasögonen att läsa det som brukar kallas skräplitteratur, populärlitteratur – det som inte anses lika ”fint” som viss litteratur skriven av de stora författarna. Dock vill jag hävda att det inte finns ful eller fin litteratur, men det är jag det.

Vad är nöjesläsning för dig?

4 thoughts on “Vad innebär nöjesläsning för dig?

  1. För mig innebär nöjesläsning en möjlighet att försvinna iväg in i litteraturen, oavsett vad det är jag läser, utan att bli avbruten, utan att behöva kliva av bussen eller vad det nu kan vara, under ett sammanhängande sjok av tid.

    1. Det är en intressant aspekt av det hela, att det är tidsrelaterat och skilt från yttre faktorer som kan störa. Finns det någon slags minimigräns för detta sjok av tid?

      1. Nej, inte egentligen. Ibland räcker en bussresa till jobbet, men ett par timmar eller så är alltid trevligt det också.

Kommentera

