Hur hinner man inte läsa?

Jag har alltid läst mycket genom hela mitt liv, överallt och så gott som varje sekund jag haft ett ögonblick över. Jag läser dessutom ofta flera böcker samtidigt och i olika syften. Exempelvis facklitteratur till någon av de kurser jag läser för tillfället, en skönlitterär på svenska och en på engelska. Alltid minst en bok för nöjes skull utöver de andra.

Det är dock ofta jag ser och hör människor säga att de inte har tid att läsa och jag undrar lite hur detta är möjligt?

Vardagen existerar givetvis och det finns alltid mycket att göra: familj och barn, andra intressen, sömn visst är det så. Men hur hinner man inte en endaste liten stund under dygnet läsa?

Bussbok, rastbok, smartphone, läsplatta, ljudbok, badbok, tidning, toalettbok, twitter eller varför inte en blogg? Ok, man kanske inte hinner med att läsa långa kapitel eller hela böcker i ett svep utan endast lite grann åt gången, men att då inte läsa alls verkar mycket märkligt och sedan om man dessutom ”jag skulle vilja läsa men jag har inte tid!”. Vill man så går det att hitta tid tänker jag.

Hur tänker du?

Kommentera

