Tankar om filosofer

Jag skrev nyligen om att jag läste om filosofer på sidan om mina studier för att få en bättre kontext. Det jag har kommit fram till är att ju mer man läser om olika saker, i detta fall då filosofer, desto bättre grund har man att stå på. Inte världens mest intressanta insikt, men det stödjer vad jag tycker sedan innan så inget konstigt där.

De flesta av de filosofer jag läst om har lämnat mig tämligen oberörd, men John Stuart Mill (1806-1873) får en gillande nick för sitt skrivande om kvinnor:

”Vem vet hur många av de originellaste tankarna från manliga författare som inte egentligen härrör från kvinnliga idéer, som män bara har bekräftat och utarbetat? En mycket stor andel, om jag ska döma efter mitt eget fall.”

John Stuart Mill
(Fredriksson, 1997)

Och jag är fortfarande tämligen säker på att en stol bara är en stol och att den existerar. Nu kan jag fortsätta läsa pedagogisk filosofi av Stensmo. Over and out.

 

Kommentera

